به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه در سلسله مباحث خود پیرامون جبهه سازی علیه اربابان زمین و مأموریت خداوند در قرآن کریم به پیامبر برای ایجاد جبهه بزرگ جهانی متشکل از مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، به اهمیت این موضوع پرداخت.
وی در اینباره اظهار داشت: ضرورتی هست که انبیا و اولیا آن را درک کرده و رسول گرامی اسلام آن را به کار بسته و ائمه بعدی تحت عنوان جبهه سازی آن را دنبال کردهاند. آیه ۶۴ سوره آل عمران میفرماید: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» به اهل کتاب یهودیها مسیحیها زرتشتیها بگو بیایند، یعنی توجهشان را جلب کن و کلمات مشترک بین ما و آنها که الا نعبد الا الله همان توحید است را قرار بده. این یعنی ملاک خاتمیت و پیامبر نیست بلکه کلمه الله است. چرا میگوید برو سراغ اهل کتاب چون میخواهد جبهه درست کند.
تشکیل جبهه جهانی ادیان برای مقابله با اربابان
وی افزود: همه میتوانند ادعا کنند جز خدا کسی را نمیپرستند چرا که ایمان باوری قلبی است ولی آنچه نمیشود حاشا کرد اربابا من دون الله است، یعنی کسانی که خود را خدا میبینند. در ۳۱ سوره توبه آمده احبار و رهبان را خدا قرار ندهید. در ۸۰ سوره آل عمران میگوید ملائکه و انبیا را هم ارباب قرار ندهید وقتی میگوید انبیا را ارباب قرار ندهید تکلیف فاسق و فاسد هم معلوم است.
قنبریان تصریح کرد: رسول الله را هم نباید ارباب قائل شد چرا که او نیز در زیر آسمان مردم زندگی میکند، غذای چربتر و حق ویژهتری ندارد.
وی به انواع حکومت و نسبت آن با اربابان اشاره کرد و افزود: حکومت ۲ جور است تملکیه یا ولایتیه تملیکیه نوعی است که صاحب حکومت مالک رقاب است او جای همه تصمیم میگیرد. کسی مثل نمرود ۲ برده آورد، یکی را کشت و یکی را آزاد کرد و اینگونه خود را خدا معرفی کرد. اگر تو حق خدا را به یک آدم به نام سلطان، ارباب، امپراطور قیصر و کسری دادی بیرون از توحید شدی.
این استاد حوزه دلیل تشکیل جبهه جهانی ادیان را، مقابله با اربابان دانست و تصریح کرد: جهاد رسول خدا برای برداشتن این اربابان بود تا پس از پاک شدن زمین، مردم انتخاب کنند به دین خود بمانند یا مسلمان شوند. پیامبر مأمور شد جبهه بزرگ جهانی از مسلمانان و یهودیان و مسیحیان درست کند که برای توحید بجنگند. اگر جبهه سازی صورت نگیرد اولویتها بهم میریزد، سر چیزی که اولویت نیست ولو درست است کوچک کوچک میشوید و بلعیده میشوید لذا کارهای کوچک میماند.
پیامبر فارغ از خاتمیت، تشکیل جبهه برای مقابل با اربابان زمین را هدف قرار داد
قنبریان گفت: پیغمبر در قرن هفتمی آمد که قیصر و کسری حکومت میکرد. قرآن آمد و گفت احباران و رهبانان نباید ارباب شود و معاهدهای علیه اربابان امضا کنیم تا توحید روی زمین پا بگیرد. هرکسی میخواهد در لباس هر دین باشد در مقابل کسری و قیصر باش. یعنی یهودی باش اما علیه آمریکا باش، مسیحی باش علیه اسرائیل باش. پیغمبر ظاهراً باید خاتمیت را وسط میگذاشت و بر این مبنا مرز قائل میشد و میگفت خاتمیت را قبول کنید تا وارد جبهه شوید ولی قرآن گفت هرکس سر دین خود باشد حتی اگر پیامبر خاتم را قبول نکردید ولی مقابل اربابان زمین بیایستید.
وی افزود: شما مذهبیها مرز جبهه را خاتمیت قرار میدهید. کسی اگر علی بن ابیطالب (ع) را به ولایت و امامت قبول نکند شما شیعیان به حقیقت کلمات او را مسلمان ظاهری میگوئید ولی مؤمن نمیگویید. پس حضرت علی وقتی میخواهد جبهه درست کند سر ولایت خودش درست نمیکند و نمیگوید ولایت من وسط هرکسی قبول ندارد نیاید.
این استاد حوزه بیان کرد: در خطبه ۵۴ نهج البلاغه حضرت میگویند من جز ۲ راه پیدا نکردم، یا باید با حزب امویان بجنگم یا به هرچه پیامبر آورده کافر شوم، پس جبهه من جنگ با امویان است، کسانی که بیت المال را به دور و بریهای خود پیشکش و بندگان خدا را برده میکند.
راه امام خمینی (ره) راه حضرت علی (ع) برای مبارزه با اربابان بود
وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین (ع) دعوای شیعه و سنی را راه نیانداخت و اولویتش از بین بردن اربابان من دون الله بود بیان کرد: عمده لشکر امیرالمومنین (ع) اعتقادا و مناسکا تشییع را قبول نداشتند، نه امام را امام بر حق میدانستند و نه مثل او نماز میخواندند، اما آنان را هم جبهه میکند تا با معاویه بجنگند و میگوید اشکالی ندارد من رهبر سیاسی هستم و خودتان با من بیعت کرده اید، برویم تا با معاویه بجنگیم. جبهه را علیه ارباب من دون الله روزگار که معاویه بود تشکیل داد و همه مردم را در میدان جمع کرد و گفت شما را قسم میدهم چه کسانی از شما در غدیر بودید و پیامبر چه گفت؟ برخی سرشان را انداختند پایین میگوید ایشان نه کسی را ترور شخصیتی یا متهم نمیکند بلکه دوباره غدیر را بازسازی میکند. اینطور نه از تشیع و امامت کوتاه میآید و نه جبهه را سر تشییع میبندد. این خط علی بن ابیطالب (ع) است. کسی جز امام خمینی این راه را نرفته، ایشان گفتند ما نیامدیم سنی را شیعه کنیم، آمده ایم تا از ناقوس کلیساها مرگ بر آمریکا بشنویم.
نظر شما